..::PengumumaN::..

Okey tak dgn layout terbaru nie?ok bg kT la..tp still dlm proses mengedit ;)

Dec 15, 2008

..::RenuGan n KhaS bUat TemaN SeperJuaGan::..



Ada seoraG pemuda yg sgt pemarah. Dia tidak dpt meGawal kemarahanY waLaupun ianya hanya 1 masaLah kciL shj.. Pada suatu hari, bapanya tlh meGhadiahkanY dgn sguni paku.

“Untuk apakah paku-paku ini ayah?” tanya pemuda tersebut.
“Setiap kaLi kamu mrh, kamu pakuLah tembOk batu di hadapan rumah kita ini, bagi meLepaskan kemarahanmU” jwb ayahY.

Pada hari yang Pertama shj, pemuda itu telah memakU sebanyak 37 btg paku pada tembok terseBut. Selepas beberapa miGgu, setelah dia dpt mGuraGkan kemarahanY, jumlah paku yg digunakn juga berkuraGan. Dia mendapati, adalah lebih mudah meGawal kemarahanY dr memukul paku menembusi tembok batu tersebut.

AkhirY tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekalipun. Dia pn memberitahu ayahY mengenai perkara tersebut dgn gembira. BapaY mengucapkn tahniah dan myuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirY dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu kepada bapanya dengan banggaY.

BapaY lantas memimpin tanganY ke tembok tersebut dan berkata “Kau telah melakukanY dgn baik anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumY. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini.

Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kisah berapa kali kamu memohon maaf dan menyesal atas perbuatanmu, namun lukaY masih tetap ada.. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.

Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakanmU ke arah keJayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkoGsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatiY kepada kita.

“Maafkan diri ini sekiraY pernah meninggalkan kesan berlubang di dindiG hati anda semUa”

1 comment:

david santos said...

Excellent work!
Have a nice week!!!