..::PengumumaN::..

Okey tak dgn layout terbaru nie?ok bg kT la..tp still dlm proses mengedit ;)

Mar 18, 2009

..::PengerTian CinTa & Perkahwinan::..

SuatU pagi yg dingin, terJadiLah 1 perbuaLan anTara seorG guru Falsafah dan peLajarY....





Pelajar : Guru, apakah erTi cinta...? Bagaimanakah sy boLeh mendapaTkanY...?





Guru : Ada sebuah LadaG Gandum yg luas di depaN sana.. BerjalaNLah kamU dan jgn sesekaLi kaMu berundur. Kemudian ambiLLah satu rantiG. SekiraY kamU mendapati ranTiG tersebuT sgt menakjubkaN, ertiY kamU teLah menemUi cinTa..





Pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama kemUdian dia kembaLi dgn tgn yg kSoG.





Guru bertanya : Mengapa kaMu tidak membawa sbaTaG rantiG pUn...?




Pelajar menjawab : Saya hanya terpaksa memilih satu rantiG saja, dan sewaktu berjaLan sy tidak boLeh mGundur ke belakaG semuLa. SebenarY sy teLah berjumpa dgn satu ranTiG yg pLiG menakjubkan tp sy tdk tahu apakah yg akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka sy biarkan rantiG itu lalu sy dapati tidak ada lg rntiG yg pLiG menakjubkan selain drpd yg sy lihat td. Jadi sy tdk meGambiL sebatang pn akhirY..





GuruY menjawab : Ya...ituLah Cinta....





Di hari lainY pula pelajar tersebut bertanya kpd guruY, apa itu perkahwinan....?





Guru : Ada hutan yg subur di depan sana. BerjalanLah kamU, tapi jgnLah kamU sesekali mGundur ke beLakang. TebaGlah sepohon pokOk shj. Dan tebaGlah jika kamU meraSakan bahawa pohon tersebuT adalah yg pLiG canTik, seGar dan tiGgi, kerana kamU tlh menemUkan apa itu perkahwinan.





Pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia dtg semuLa dgn membawa sePohon kayU, waLaupun pohOn tersebuT tidakLah berapa seGar, cantik dan tiGgi pd pndaGan guru tersebut.






Maka guruY pun bertanya : Mengapa kamu memotoG pohon seperti ini...?





Pelajar itu menjawab : Sebab, berdasarkan peGalaman ku sblm ini, sy hanya berjaLan sparuh drpd hutan tersebuT dan sy takut akan kembaLi dgn tgn kosoG. Jadi sy meGambiL ksmpatan menebaG pohon ini lalu dibawa ke sini. Pada pndGan sy..ianya adalah pOhon yg terbaik buat sy. Saya tidak mahu kehilanganY atau menyesal kerana tidak memilihY....






Maka Guru itu menjawab : Itulah perkahwinan.....






Tamat.....









KesimpulanYa, usahLa terlalu memiLih cinTa, ditakuTi anda akan terlepasY, dan jgnLa terlalu memilih jodOh, terimaLah psGan anda dgn seaDanya. Tidak ada manUsia yg sempurna di dunia ini. Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekuraGanY..

No comments: